Mount Amagi

Mount Amagi trail in Japan

In Azië, Ervaar, Japan, Landen, Trips & Tours by LaurensLeave a Comment

Mount Amagi trail in Japan

Wij zijn gek op natuur, maar dat is niets nieuws. Dit heeft mede doen bepalen dat we voor twee weken op het Izu schiereiland wilden verblijven. De natuur is hier dan ook prachtig.
De lente heeft ook hier net zijn intrede gedaan en dat zorgt ervoor dat de loofbossen tegen de hellingen mooi in bloei staan.

Het Izu schiereiland

Izu bestaat voornamelijk uit kleine vissersdorpjes aan de kust waar het oude toerisme een beetje is uitgestorven. De lokale bevolking doet hard hun best om dit weer nieuw leven in te blazen en dat blijkt na het einde van de wereldwijde crisis ook weer te lukken.
Verder ligt het eiland bezaaid met mooie wandelpaden. Sommige goed aangeduid met internationale bewegwijzering en sommige vind je uitsluitend met een wandelapp en gps.

Dag 1 Mount AmagiDag 2 Mount Amagi
Mount Amagi

Onze route over Mount Amagi

Tijdens ons verblijf hebben we twee trails gekozen; de Jogasaki Coast trail en de Mount Amagi trail. Vandaag vertel ik u over de laatste. De Mount Amagi trail loopt voornamelijk over een bergkam op ongeveer 20km hemelsbreed van de Sagami Bay. Men noemt de gehele bergkam Mount Amagi maar eigenlijk bestaat deze uit diverse toppen. Wij beklommen Mount Banjiro (1300 m) en de hoogste van het schiereiland, Mount Banzaburo (1406 m).
Wij startte onze trip vanaf de kust. Dit voornamelijk omdat het treinstation Izu-Okawa (ongeveer twee uur van Tokio) en ook bij een treinstation wilden eindigen. Na eerst een paar kringelweggetjes omhoog te vinden slaan we linksaf het eerste wandelpad op. Het mooie is, blijkt later, dat het gebied een vaste trail kent maar dat je er ook veel oude routes kunt vinden. Op onze AllTrails-app staan deze allemaal mooi aangegeven.

Amagi Kogen Golf Course

De echte trail start eigenlijk vanaf Amagi Kogen Golf Course maar omdat dit vanaf Izu-Okawa 10km klimmen met een stijging van 1000m besluiten we om in de buurt van de golfbaan te overnachten. In de omgeving zijn diverse hotels en accommodaties te vinden.
In 3 uurtjes klimmen we via het wandelpad naar Amagi Kogen. Hierbij wandelen we om de berg Togasayama en zien we vanaf de bergkam aan de rechterzijde Mount Omoru. Je kijkt dan vanaf boven recht in deze gedoofde vulkaan, een heel gaaf uitzicht. Tijdens onze wandeling naar boven komen we verschillende herten tegen.
Aan de kust waar het wat warmer is dan in de bergen. Je vindt dan ook rond deze tijd van het jaar nagenoeg geen bloesems meer. Maar omdat ik redelijk vroeg in het voorjaar liep en het in de bergen wat kouder is kwam ik ze daar nog wel veelvuldig tegen.

Dag twee op Mount Amagi

Voor de tweede dag hebben we ruim 25km op het programma staan.

De eerste tien daarvan zijn nog klimmen maar daarna alleen nog maar dalen. Vanaf de parkeerplaats bij de Atami Kogen Golf Course gaan we voor het eerst de echte trail op. Vanaf hier staat alles duidelijke aangegeven met grote borden, kaarten en kleinere aanwijzers.
De eerste berg van de dag is Mount Banjiro. Binnen een klein uurtje ben je op de top. Wij besluiten om snel door te gaan naar de ‘echte’ top en lopen door naar Mount Banzaburo, het hoogste punt van Izu Peninsula. Je loop continu tussen de inmiddels groene loofbomen, zelfs op de top. Het is een prachtig gezicht en mooi meegenomen tijdens een zonnige dag, je loopt lekker in de schaduw.

Tunnel van Pierisstruiken

Vanaf het hoogste punt gaat het zoals vaak, alleen nog maar omlaag. Een van de hoogtepunten is de tunnel van Pierisstruiken. Omdat je over de kam van de berg loopt is er weinig plek om van het pad af te wijken.
Zodra we voorbij de Katase Pas bij de Shirata Pas aankomen besluiten we om weer een zijpad te nemen. Vanaf dat punt is het nog 14km naar het Izu-Inatori treinstation. We vervolgen ons pad aan de linkerzijde van de bergkam die ons weer terug naar de baai brengt.
We lopen over een oude bergweg. Aangelegd voor auto’s maar door de jaren heen is deze compleet verwilderd. Grote stenen liggen op de weg en op sommige plekken is het echt klimmen geblazen omdat hele stukken weg zijn weggespoeld.

Veel wilde dieren op Mount Amagi

Wat vooral leuk is aan deze oude paden waar weinig mensen komen, je komt zo veel wilde dieren tegen. Zo kwam ik een wasbeerhond en vele herten tegen. Daarnaast kruiste een Yamakagashislang mijn pad en zag ik verschillende salamanders zich snel verschuilen achter een steen. Pauzeren doe je bij een watervalletje om in stilte alle geluiden van de natuur in je op te nemen.